Juni

Hej! jag börjar med att be om ursäkt för att jag inte uppdaterat på väääldigt länge, sidan var ju "nere" ett par veckor och sen har det bara inte blivit av efter det. Så här kommer en sammanfattining på det jag missat:

Rogalanda GP: Viktigaste racet på säsongen för laget, hemmabana och många sponsorer på plats. Det blev ett konstigt lopp där det gick en ganska stor grupp redan efter 5km, alla kollade på varandra och ingen ville ta ansvar för att köra in den. Vi var nöjda och satt mest och gillade läget i klungan med vetskapen att vi hade 2 starka spurtare där framme. Gruppen höll in i mål och Håvard Nybö vann spurten, och årets första UCI seger kom äntligen! Jag kom iväg i en grupp mot slutet och hamnade mellan första gruppen och klungan på ca 15:e plats.

Ringerike GP: Jag var laddad för att göra ett bra resultat i totalen på ringerike, men det gick åt skogen på 4e etappen där jag tog helt slut i en av backarna på slutet. Jag lyckades dock minimera tidsförslusten så att jag till slut hamnade på en 8e plats i totalen vilket jag är ganska missnöjd med. Däremot gick ju etapp 2, kunga-etappen, bra med en 2a framför mitt namn och även om jag var 2min efter så var jag nog moralisk 1:a...

Sölleröloppet: Precis som traditionen säger så sammlades sveriges cykelelit i regnet på sollerön för att fira midsommar. Efter en dålig start som inkluderade när-studie av asfalten så kom mina ben igång fint, och när vi kom in i skeer för andra gången kunde jag gå ifrån klungan och efter ett tag ansluta till tätgruppen som gått ganska tidigt på loppet. Jag slösade inte mycket tid i den gruppen utan körde tillsammans med Mattias Lundkvist ifrån dem innan vi lämnade sker för sista gången. In mot mora kom det två cyklister närmare och det visade sig vara min bror med herr Balck på rulle. Jag var väl inte helt nöjd med att han drog upp en cykelcity-åkare till täten men vi löste det ganska snabbt då jag attackerade och kom iväg solo, och sedan kunde christofer ansluta själv precis innan vi svängde av in mot gesunda backen. Vi förstod att vi hade ett ganska fint läge till dubbelseger, och kunde arbeta i lagom takt uppför gesunda och sedan in mot sollerön. Vi pratade lite om hur vi skulle göra och bestämmde oss för att försöka dela på segern, och efter lite surheter från kommisarierna bestämmde tävlingsledningen att det blev en "blomkvistare" och vi kunde lyfta kranskullan tillsammans! Kanske det största ögonblicket i min karriär, än så länge... Det är ju trots allt Sveriges klassiker # 1, och kollar man på listan över tidigare segrare så är det inga dåliga herrar som vunnit!

SM Tempo: Jag var väl inte speciellt väl förberedd inför tempoloppet, men trodde ändå att jag kunde grejja en topp 10. Och efter en hård öppning ut till första vändpunkt (450w...), så tänkte jag att det kunde gå okej. Men den tanken varade inte länge, 3-4km efter vändningen kommer Alexander Wetterhall och seglar förbi! En MTB:are som tagit 30s på mig efter den öppningen! Det kändes som det var lika bra att åka och ställa sig i publiken just då. Men jag genomförde resten av loppet med rejält psykbryt, och blev nästan lite förvånad att jag hamnade såpass bra som 13:e. MTB:aren då, jo han vann! Hade jag vetat det kanske min moral hade hållt sig lite bättre...

SM Linje: Här var målsättningen medalj och med ett riktigt bra lopp trodde jag att jag kunde ha chans på guldet. Min taktik var att hålla mig lugn fram till backen, som kom första gången efter 7-8mil. Men lite motvilligt gled jag med på en attack och hamnade i första gruppen som kom iväg. Eftersom den var ganska stor så fick jag ändå en behaglig resa och kunde köra mitt tempo första gången uppför kinnekulle. Klungan kom ikapp efter backen och redan fem kilometer senare bildades en ny tätgrupp där jag också återfanns, ganska konstigt att vi fick gå iväg där eftersom vi var 6st "utlandscyklister" i den ca 10 man starka gruppen. Men tid fick vi och samarbetet flöt ganska bra, även fast ingen gick på 100%. 100% blev det däremot i backen ett par gånger, men mina ben kändes bra och jag kunde sitta med fint. Med 2 varv kvar (totalt 8) var vi endast 5st kvar i gruppen, då bestämmde Ljunqvist för att göra en tidig attack in i backen. Fredrik Ericsson gick in på hjul direkt men jag tvekade lite och sneglade på Luxenburg pojkarna och ville att de skulle köra eftersom jag och Fredrik körde samma tröja. Men vi tre blev lite stillastående och innan vi körde igång så hade de nog 30s redan. Och med facit i hand så skulle jag naturligtvis kört direkt jag såg ljunken stöta så hade jag och fredrik varit 2 mot en och haft mycket goda chanser, men hjärnan fungerar ju inte alltid så bra efter några timmar i sadeln och efter som min sportdirektör var grön så sa ju inte han åt mig att köra heller... De två i täten körde starkt och i våran trio gick det ojämnt vilket gjorde att jag tappade hoppet om att komma ikapp och när vi kom in på varven så bestämmde jag mig för att ha bronset som mål. Det målen krossades dock när klungan närmade sig lite för fort och kom ikapp oss med ca 2km kvar! Jag försökte mig även på ett dödsryck i form av en kilometerstöt, men blev då inkörd med 250m kvar. Så det blev en 13e plats vilket var en stor besvikelse. Men jag säger stort grattis till Ljungqvist som var starkast för dagen!

Gothia GP: Dagen efter SM åkte vi vidare till Varberg för Gothia GP, ett lopp med stor publik (för att vara Sverige) som går precis utanför fästningen i Varberg. Banan är ganska tight och har en kort brant backe vilket gör den ganska jobbig efter några varv. Efter några attacker kom jag iväg i första gruppen som fick tid till klungan. Jag kunde ta första spurtpriset, men precis innan andra blev vi ikappåkta av klungan. Det bildades en ny grupp med 5-man och jag hade två av mina gröna teamkompisar med. Perfekt tänkte jag och satte mig i täten av klungan och bevakade attacker och funderade lite på hur mycket prispengar det egentligen var för första plats. Men de lyckades inte riktigt där framme och jag var faktiskt lite förvånad då jag kom imål och hörde resultatet... Men det spelade inte så stor roll för det var ju iallafall dags för en välbehövlig semester!!!