Ringerike

Nu har jag kommit över lite av besvikelsen från Ringerike och ska ta och skriva lite om loppet, etapp 1 är avklarad i tidigare inlägg så här kommer 2:an som jag hade skrivit i Norge och sammanfattning av resten av mörkret... 
Etappen var hård i starten, redan efter några kilometer gick jag loss tillsammans med ca 15 man, men det var många som hade missat och vi blev inkörda tre mil senare. Efter det blev det kontrollerat (mestadels av Svenska landslaget) med tre man före fram till tio km kvar. Med 5-6km kvar gick vi upp med 5man från vårt lag varav tre arbetade och jag och Roy kunde sitta fint med bakom dem. De fick hjälp av ett par åkare till och med 1km kvar kunde jag gå upp och köra med Roy på hjul. Det kom dock två Australiensare och klämde sig emellan inför sista kurvan och jag gjorde ett bra uppdrag åt dem istället. Roy blev lite stängd och hamnade på ca 5e plats och jag rullade in runt 12e.

 

Etapp tre var en ganska tråkig historia fram till det var fyra mil kvar, då blev det lite attacker och hårdkörning men klungan sprack aldrig helt och vi var 70 man i mål på samma tid. I spurten låg jag bra med fram till 100m kvar där "min lucka" blev stängd och jag fick bromsa vilket inte är helt optimalt i det läget... Jag kom ca 10a och klättrade till 4e plats totalt.

 

Etapp 4: Den på pappret hårdaste dagen startade förhållandevis lugnt och alla satt och sparade sig till backarna, men inte heller i backarna gjordes så mycket. När vi väl hade klarat av hårdaste backen för dagen och nästan hela klungan fortfarande var samlad, då gled Christer Rake (min gamle Sparebanken kollega) iväg utför! Jag satt ett par hjul bak och tyckte att det var dumt av honom att gå själv, men med facit i hand så skulle jag kört med honom (FEL1!). Det var ingen som helt ville ta ansvar och gruppen före och även Rake som var påväg ikapp dem ökade avståndet. När vi närmade oss en av backarna mot slutet så gick Designa Kokken upp och körde hårt. Jag satt direkt bakom dem halvvägs upp i backen men när alla i deras lag kört slut på sig så var inte deras kapten Firsanov inte där. Men som en skållad bäver kom han några sekunder senare flygandes uppför och jag reagerade lite sent för att komma in på hans hjul. På toppen var jag 10-15m efter och han körde fortsatt starkt, jag kom inte närmare direkt och kollade bakåt och tyckte att klungan inte var så långt bak så latmasken och den höga mjölksyrehalten i mig sa åt mig att vänta på dem och att Firsanov inte skulle klara att köra ikapp 2-3 minuter själv (FEL2!). Efter detta stannade av lite i klungan innan Rabobank kom på att de inte hade någon framför, dock var de inte så snabba och inför sista backen med 10km till mål var vi 1:30min efter Rake och Firsanov. Och för att fullborda min dag så fick jag punktering precis innan sista backen, och jag kom bara ikapp andra klungan på toppen och var ca 30s efter klungan i mål, Rake och Firsanov var ytterligare 50s före. En riktig skit dag, hade både huvudet och materialet emot mig, de två första missarna kan jag ta, men att punktera just där... Tur att Roy kom in på 3e iallafall.

 

På etapp 5 var våran plan att ha med 1 man i en stor grupp och försöka få joker att slita ut sina mannar, så blev det även men de fick lite väl mycket hjälp av både norrmän och danskar och hade en ganska lätt resa in till de avslutande varven. Där inne startade jag dagens jobb med att attackera, jag hann nog med 50 attacker innan jag körde av mig själv med 2 varv kvar... Som grädde på moset så körde de även av Roy i sista backen och vi förlorade den enda bra placeringen vi hade i totalen.

 

Det börjar bli en liten tradition för mig att inte lyckas på Ringerike!

 

OJ det blev ett långt och bittert inlägg...


Skriv en kommentar


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
« Prenumerera
Publicerad 2010-06-17, 17:24
Uppdaterad 2010-06-17, 17:24

Michael

Snabbfakta
Namn: Michael Stevenson
Födelsedag: 1984 07 10
Födelsestad: Säffle (Karlstad)
E-mail: micke (a) stevenson.se
Längd: 187cm
Vikt: 72-74 kg
Maxpuls: 186
Vilopuls: ca 32-34

Team

Concordia Forsikring Riwal
We started up in 2009, and that makes us Denmark’s second oldest Continental Team.
Our goal for 2013 is to be among the three best cycle teams in Scandinavia. Läs mer


Site by Askås.