Start på höstsäsongen

Det blev några välbehövliga dagar från cykeln, men helvila kan jag inte påstå att jag hade då vi städade ur garaget hemma (som inte varit gjort på 27 år...) och sen flyttade in i en lägenhet. Sedan var det bara att börja träna inför hösten, vilket gått ok även om vädret har bidragit till färre timmar än planerat. Tävlingsuppehållet blev riktigt långt och första racet gick i början av augusti i tyskland: 

Giro Sparkasse: Efter 5veckors tävlingsuppehåll så var det äntligen dags för race, träningen hade gått bra även om jag fått lite färre timmar än planerat, vilket mest var på grund av svenskt sommarväder.... Jag var lite tveksam på min form och bestämmde mig för att gå på attack, och redan efter en mil var jag iväg i en grupp, men klungan var inte nöjda med den och vi blev inkörda efter 1-2mil. Precis efter det gick dagens utbrytning iväg och jag missade den. Men när de hade nästan 3 minuter så såg jag att en kille ställde sig upp för attack, och jag ville ju inte vara sämre så jag satt på hans hjul och vi slet oss loss och kunde sammarbeta bra och kom upp till gruppen efter endast 2 varv (14km/varv tror jag det var). Men vi fick inte sitta ifrid länge i första gruppen, offensiven i klungan började och de tog in våra tre minuter ganska snabbt. Innan de kom upp bestämmde jag mig för att öka och gick själv ifrån gruppen, vilket gjorde att jag hamnade direkt i en 6manna grupp som gått från klungan. Men även den blev inkörd av Columbia som hade ett bra lag på startlinjen och körde för Cavendish. I sista backen satt jag långt bak och släppte klungan, som nu bara var ca 30st, i en liten gruppetto som kom imål en minut efter. Ingen placering för mig men ett bra kvitto på att formen var ok och även ganska mycket "TV-tid"!
 

Tour de Pyrenees: Det blev en lång resdag från tyskland via bryssel till zaragoza, tanken var att bilarna skulle hämta oss där vid flygplatsen. Men vid Paris hade våran mek-buss pajjat och det tog tid att få in den på en verkstad och backa bilarna med det nödvändigaste. Efter många om och men så kom några från tävlingsorganisationen och hämtade oss. Vi var på hotellet lite efter 8 och våra ledare kom 9... Men det är ju sånt som händer och det var bara att ställa in sig på dåliga, orullade resben på första etappen. Som tur var så var det en ganska platt etapp som slutade i en spurt. Med 600m kvar såg jag att jag hade en av mina på mitt hjul, så jag drog igång och var framme i täten vid sista kurvan med 200m kvar. Tyvärr satt inte min lagkamrat kvar bakom och mina ben ville inte maxa mer!... 14e plats tror jag det blev.

Dagen efter såg på profilen ut att vara en ganska hård etapp, men ändå lätt jämnfört med tredje etappen. Det var fel! Etappen kan nog ha varit den hårdaste jag kört, där profilen visade platt så var det hela tiden upp och ner, och solen i kombination med 35-42grader gjorde att vi även blev rejält stekta. Men mina ben var konstigt nog bra, jag gick med på rätt attacker och kom loss i en 15mannagrupp som sedan blev mindre och mindre i backarna. När vi kom fram till dagens lägsta backe så var vi endast 7 st kvar. Columbianen (som vann u23 VM i 2007/8?) satte upp ett högt tempo från roten och när det brantade till så var vi 5st kvar. Då ökade han! Jag insåg direkt att det var lite för hårt att gå med honom och släppte med en fransman och tog vårat tempo. Vi tappade ca 3min till dem men höll samma avstånd bakåt, med ett par cyklister som låg imellan. Jag satsade utför och körde in lite och kunde sedan ta 4e platsen ca 2min bakom.

Bra läge, men jag visste att det skulle bli tufft för mig då vi skulle uppför Col du Tourmalet på tredje och sista etappen. Med sina 8% i 16km så är den lite väl hård för mig, och småkillarna runt 60kg behöver inte producera speciellt mycket watt för att dra ifrån. Jag satt lugnt  med hela dagen i väntan på backen och när vi närmar oss går 2 lag fram och kör hårt in i den. I detta ögonblick får jag naturligtvis min andra punktering för året!!! Klungan är i flera delar och servicebilen är minst 500m bakom. Jag kör ett tag utan luft men det går tungt och jag stannar efter ca 1km för att byta. Jag tar in en del på täten, men när det brantar till så ligger jag redan på rött och har fortfarande 1 minut fram. I det läget var jag ganska förbannad och ville helst stanna och kasta cykeln, men efter ett tag kommer jag in i OK rytm och orkar ta mig uppför backen utan att vingla omkull. Jag vet att jag förmodlingen inte hade suttit i förstagruppen över, men en bra total placering skulle jag nog ha fått. Det var iallafall kul att köra utför och det gick fort! Jag bestämmde mig för att ändå köra hårt i den sista flacka backen in mot mål och jag var ändå inte så långt efter, men jag blev 23:a på etappen och 16e totalt.
 

oj det blev ett långt inlägg... nu måste jag nog vila ett tag!!!

ha det bra


Skriv en kommentar


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
« Prenumerera
Publicerad 2009-08-14, 18:51
Uppdaterad 2009-08-14, 18:51

Michael

Snabbfakta
Namn: Michael Stevenson
Födelsedag: 1984 07 10
Födelsestad: Säffle (Karlstad)
E-mail: micke (a) stevenson.se
Längd: 187cm
Vikt: 72-74 kg
Maxpuls: 186
Vilopuls: ca 32-34

Team

Concordia Forsikring Riwal
We started up in 2009, and that makes us Denmark’s second oldest Continental Team.
Our goal for 2013 is to be among the three best cycle teams in Scandinavia. Läs mer


Site by Askås.