Ut på TUR!

Ja förra veckans tema var ”ut på tur”, jag var nämligen i Norge för att träffa mitt nya lag. Jag åkte på tisdagen i bil mot Rygge för att sedan flyga vidare till Stavanger, där laget har sin bas och några av cyklisterna bor. Flyget var försenat pga. dimma och jag kom fram ganska sent, så det blev inte mycket gjort där. På onsdag var det ett litet möte innan de hemliga aktiviteterna satte igång, vi fick tid att klämma lite på våran nya cykel också (Ridley Noah) vilken ser ut att vara riktigt snabb. Sedan bar det iväg till första ”turen” och vi åkte ner mot havet, så jag hoppades på ribb-båt eftersom det låg en och mullrade i vattnet. Men så lätt skulle vi ju inte få ha det utan vi fick en kanot var och sedan sa de att vi skulle paddla in till Sandnes. Men som tur är så har ju alla cyklister en mycket vältränad överkropp, så två och en halv timmes paddling gick nästan helt utan smärtor… När vi väl kom fram så var det direkt dags för stafett, den gick till som en skidskyttestafett men utan skidor och med pilbåge. Det lag som förlorade skulle få en mycket snål matkassa och vinnarna kunde äta lyxmat den kvällen. Efter två vurpor (mycket is), dåligt skytte och några straffrundor runt julgranen så förlorade mitt lag! Sedan skulle vi faktiskt cykla upp till fjällstugan där vi skulle bo, men det fattades cykelställ till hemtransporten så vi cyklade en timme och sedan bil till fjället. Väl där fick vi gå upp till stugan, en timme till i boken…
Dagen efter var det återigen dags för tur, första turen så skulle vi upp på en topp i närheten där vi bodde, och sista biten upp hade de riggat klättringsutrustning. Det var ju inte så lång klättring men det var ändå ganska kul. Sedan gick vi runt och tillbaka till stugan för traditionell norsk lunch: smörgås. Sedan var det lite transport till nästa tur och de stannade då vid en slalom anläggning, så jag funderade på om det blev lite skidåkning. Men nej det var en tur till toppen som stod på programmet. Våran ledare pekade ut på en karta var vi skulle, sen fick vi försöka leta upp vägen själva. Det gjorde att vi gick i slalom på ett par ställen, så det tog 2 och en halv timme och innan vi var på toppen var det nästan helt mörkt. Vi trodde att det var en stuga eller något där uppe eftersom vi hade tagit med oss våra ryggsäckar med all packning. Men efter att ha kollat runt toppen och inte sett något, sa han att vi skulle ner till bilarna igen. Det var faktiskt ganska mycket snö där vi var (25-40cm) vilket gjorde det nästan lika jobbigt att gå nerför. Tillslut kom vi fram till våran stuga och efter 7 timmar ”på tur” så var alla hungriga och lite slitna.
Dagen efter blev det ganska lugnt, vi åkte tillbaka och hade ett till möte med sponsorerna. På kvällen var vi bjudna till sportdirektören Morten Hegreberg, för lite mat och genomgång av tävlingsprogrammet. Jag tycker att det ser riktigt bra ut och vi kommer att tävla flitigt från början av mars. Första lägret kommer antagligen att bli i mitten av januari och vara på Kanarieöarna. Efter middagen hos Morten var det dags för veckans sista tur och det var by-turen…
Det var nog bra för laget att komma ut och lära känna varandra under några dagar, jag vet hur stelt det brukar vara på de första cykelturerna annars. Norrmännen verkar alla vara trevliga och några är riktigt roliga, så det kan nog bli kul nästa år! Och språket är ju något lättare än italienskan, även om de pratar svår dialekt där borta (Norges skåningar).
Så nu är det bara upp på trainern och förbereda sig…
Ha det bra!

(denna bilden är inte från Norge....)

« Visa alla nyheter

Vilopuls: ca 32-34

Team

Concordia Forsikring Riwal
We started up in 2009, and that makes us Denmark’s second oldest Continental Team.
Our goal for 2013 is to be among the three best cycle teams in Scandinavia. Läs mer